Laman

my blog...


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Kamis, 10 November 2011

aku di wad...


             Tanggal 31hb oktober 2011 baru2 ni..sekitar jam 9.30mlm..adah dimsukkan ke hospital, itulah pengalaman yang tidak pernah adah rasakn sebelum ni...sakit yang teramat sangat, tidak ada makanan yang boleh lekat dalam perut., semuanya keluar..muntah balik, rupenye doktr sahkan gastrik yang dah teruk..perut dah luka, asid penuh kt usus..akibat kurangnya makan..Allah je yang tahu betapa sakitnya ulu hati waktu tu..tidur tak boleh,duduk tak kena..semuanya xjadi buat..last2 tak tahan terus ditahan wad..3malam diwad amat memberi pengalaman..7botol air dimasukkan...bangun pagi darah dichek..sebab darah naik sekitar 140 waktu mule2 dimasukkan ke wad..akhirnya stabil kepada 120..mungkn kerana stress gak, sbuk ngn kegiatan dan kuliyah..


               Keadaan yang tubuh waktu tu lemah, sesak nafas je,hinggakan bernafas pun perlukan bantuan oksigen agar mudah bernafas lepas tu asyik muntah je..ulu hati xhilang sakit kecuali dicucuk dengan ubat untuk hilang sakit..baru boleh lena tidur..makan pn bubur nasi je boleh..nasi biasa xboleh..muntah balik,tp adah bersyukur sebab Allah masih beri kesempatan rasai nikmat sihat, ingat la kawan2 jaga makan, jaga kshatan kita..hargai rasa sihat kita,jgn amik mudah..sakit ulu hati ni Allah je yg tahu betapa perit nya...Alhamdulillah sekarag dah sihat...just kena jaga makan je la...xmo masuk wad lagi...

Kamis, 20 Oktober 2011

asalamualaikum..

        Dah lama rasanya xbukak blog...dan dah lama jugak xupdte crta kt blog ni...dah bersawang rasanya, banyak pekara yang berlaku sepanjang setahun di Banda Aceh..antaranya :

1. 17 JUN 2011 : pulang ke malaysia..
2. 18 JUN 2011 : kakak nikah
3. 19 JUN 2011 : resepsi kakak..
4. 24 JUN 2011 : pulang ke Banda Aceh..
5. 8 Ogos 2011 : pulang ke Malaysia, puasa dan berhari raya bersama keluarga
6. 12 September 2011 : pulang ke Banda Aceh meneruskan kuliyah..
7. 15 September 2011 : menyambut plajar baru dari kias di Banda Aceh
8. 18 September 2011 : Jamuan Hari Raya Aidilfitri bersama anak2 Malaysia di Banda Aceh
9. 21 September 2011 : Menyambut pelajar baru dari Kipsas di Banda Aceh
10. 25 September 2011 : Hari Ukhwah Islamiyyah bersama pelajar baru dan pimpinan PKPMI-CA 2011/2012
11. dan sepanjang bulan Oktober : sibuk dengan persiapan Program Hari Raya Aidil adha pada 06 Nov 2011.

        Dan selain itu, walaupn sibuk dengan tugas dan tnggungjwab yang telah diberikan, adah tetap menerukan kn kuliyah seperti biasa...mnghabiskan semster terakhir...dan insyllah akan pergi ke KPM (KEM PENGABDIAN MASYRAKAT) atau pn praktikal pada bulan 3 nnt..insyllah...doakan agar segalanya dipermdahkan...dan adah mendoakan agar sahabat2 adah mendapat rahmat dan pelindungan serta kasih sayang Allah..sayang korang..dan buat mak abah...de sayang mak abah..rindu mak abah..

Sabtu, 16 April 2011

Abah...

          Abah...ayahandaku yang tercinta...Selamat bersara dan Selamat Hari Lahir yang ke55..sudah 30thun abah menjadi pendidik...dan genap umur abah 55thun...abah bukan saja pndidik bagi anak bangsa..tapi abah juga pendidik bagi anak-anak abah...dari kecil abah mendidik kami adik beradik dengan sabar dan tidak pernah jemu...Disiplin dan didikan yang abah terapkan pada kami menjadikan kami insan yang berilmu, dan berakhlak..

          Abah...kesabaran abah mendidik kami mengajar kami erti kehidupan..abah pernah pesan pada kami..."abah tak de harta nak bagi pada anak-anak abah, abah hanya mampu bagi pelajaran untuk anak-anak abah cari harta sendri"...hingga sekarang de pegang pesanan abah...hanya Ilmu yang boleh membantu kami mengharungi kehidupan ni...sekarang tika umur de 24thun..baru de tahu liku hdup di dunia ini...pahit dan susah terpaksa de tempuh...tapi dengan iringan doa dan semngat yang tidak putus dari abah memberi kekuatan de ntuk meneruskan hidup ini...

        Abah...Doakan kejayaan de dibumi perantau ini...membawa balik Ilmu yang bermanfaat dan segulung Ijazah sebagai hadiah buat abah dan mak yang tercinta..doakan anakmu ini menjadi wanita solehah..Insyllah..

SEINDAH PUISI BUAT ABAH...

Abah..
ku panjatkan doa dan syukur kepada Allah..
dikurniakan seorang ayah yang penyanyang...
diberikan ayah yang pengasih...
menyambutku tika lahir dengan azan...
sayup ku dgr ditelingaku..

Abah...
Raut yang di makan usia mengingatkanku...
ketegasan tika dirimu mendidikku...
mendidik penuh kesabaran dan tanpa jemu...
memberiku kekuatan untuk berjya dalam pelajranku..

Abah..
tika diri ini melihatmu saat matamu lelap..
kerna kelelahan mencari nafkah...
untuk memenuhi keperluan harian anak-anakmu..
tika itu,.titisan airmta mengalir dipipiku...
betapa jerih dan payahnya dirimu mengasuh kami..
tiada kenal susah dan sakit...
tidak pernah hilang snyuman dibibirmu..

Abah..
seuntai kasih selaut doa..
ku pnjatkan pada Rabbku...
agar memeliharamu dan menjga serta melindungimu dari segala yang tidak diinginkn...
kerna cintaku kepadamu...
kerna kasihku padamu ayahandaku...
ku ingin melihat kebhagiaanmu dismping keluarga tercinta...

Abah...
TERIMA KASIH ATAS SEGALA JASAMU...
tidak dapatku balas walau dengan apa cara skalipn..
hnya mampu berbakti hingga akhir nafasku...

SALAM SAYANG DARI ANAKMU....


ABAHKU...HASAN BASRI B.HJ BAKAR






Sabtu, 19 Maret 2011

Redha...

           Alhamdulillah..hari ini...adah punya kesempatan untuk menulis dan menarang di blog ni...sudah lama rasanya tidak berkongsi dengan sahabat ilmu-ilmu Allah...atau berkongsi suka duka dengan kalian...kesibukan diruang kuliyyah dan masa ketika belajar memaksakn dri untuk berhenti sebentar untuk mengarang atau berkonsgsi....hari ni dengan rahmat dan kasih sayang Allah serta keizinan dariNya,dapat juga ruang untuk menulis...
sahabat2ku...
           Tika kita diuji oleh Allah, dan dalam ujian itu kesabran kita teruji...hati kita diduga...dan hingga menitiskan airmata kita...jangan putus asa sahabtku,jangan mengalah dengan ujian tersebut...Allah tidak akan mnguji kita luar dari kemampuan kita...Allah tahu tahap kemampuan kita menghadapi sesuatu pekara...sabar la sahabatku...mengadulah pada Allah...menangis lah pada Allah...mohonlah pertolonganNya..bangunlah di malam hari...memohon pertlongan dan bantuan dari Allah..Insyllah urusan kita akan dipermudahkan olehNya..

          wahai sahabatku...jangan kita bangga dengan kelebihan diri kita..jangan kita riak dengan apa yang kita ada...jangan kita terlalu gembira dengan harta atau pengaruh yang kita miliki..Ingatlah segalanya milik Allah...bila-bila pun Dia boleh ambil yang sememangnya milik Dia...hiduplah dengan sifat sederhana....Insyllah,Allah akan pndang kita dengan kasih sayangnya...jangan sombong dan jangan angkuh...amalkan Ilmu yang kita pelajari...agar Ilmu itu bermanfaat pada diri kita dan orang lain...Insyllah..

sahabatku...ini doa tika kita kesusahan..

لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِين

Maksudnya : "Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau (daripada melakukan aniaya, tolongkanlah daku)! Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri"
(Al-Anbiya' : 87)

sekian saja dari adah...wallahu'alam



Sabtu, 12 Februari 2011

Hanya aku...

             Kesibukan dengan kuliyyah tidak memberi ruang untuk adah mengarang dalam blog...jadual yang padat..masa yang penuh...kuliyyah..kuliyyah dan kuliyyah..makan pun tak de masa..hanya semata berhenti solat...hu...satu ujian dan dugaan sebagai anak pejuang dalam menuntut ilmu..

Kedudukan orang yang berilmu sehingga Rasulullah meriwayatkan dalam sebuah hadist :
      “Barangsiapa yang berjalan menuntut ilmu maka Allah mudahkan jalannya menuju syurga. Sesungguhnya malaikat akan membuka sayapnya untuk orang yang menuntut ilmu karena ridha dengan apa yang mereka lakukan. Dan sesungguhnya seorang yang mengajarkan kebaikan akan dimohonkan ampun oleh makhluk yang ada di langit maupun di bumi hingga ikan yang berada di air. Sesungguhnya keutamaan orang alim atas ahli ibadah seperti keutamaan bulan di atas seluruh bintang. Sesungguhnya para ulama itu pewaris para Nabi. Dan sesungguhnya para Nabi tidak mewariskan dinar, tidak juga dirham, Yang mereka wariskan hanyalah ilmu. Dan barangsiapa yangmengambil ilmu itu, maka sungguh, ia telah mendapatkan bagian yang paling banyak.. (Hadist Shahih, diriwayatkan oleh ahmad, abu Dawud, attirmidzi, Ibnu Majjah dan Ibnu Hibban)
         
        Walaupun penat, letih, layu ketika pulang..semangat mau kan ilmu itu tidak pernah pudar..result final smester 7 alhamdulillah...segalanya mantap..dan ia adalah permulaan yang bagus untuk pelajar yang belajar diluar negara,,dengan suasana yang baru..segalanya baru...jd natijah dr result final ni membakar lagi semangatku untuk terus giat dalam mengecapi kejayaan.

         Pernah tak kita fikir adab-adab tika menuntut ilmu?...ha..meh adah nk kongsi dengan teman2 ya :
1.   Ikhlas karena Allah. 
      Sabda Rasulullah : "Barangsiapa yang menuntut ilmu yang pelajari hanya karena Allah I sedang ia tidak menuntutnya kecuali untuk mendapatkan mata-benda dunia, ia tidak akan mendapatkan bau sorga pada hari kiamat".( HR: Ahmad, Abu,Daud dan Ibnu Majah
 
2.Untuk menghilangkan kebodohan dari dirinya dan orang lain
Semua manusia pada mulanya adalah bodoh. Kita berniat untuk menghilangkan kebodohan dari diri kita, setelah kita menjadi orang yang memiliki ilmu kita harus mengajarkannya kepada orang lain untuk menghilang kebodohan dari diri mereka, dan tentu saja mengajarkan kepada orang lain itu dengan berbagai cara agar orang lain dapat mengambil faidah dari ilmu kita.

        Rasulullah e bersabda : 
"Sampaikanlah dariku walupun cuma satu ayat (HR: Bukhari)

Imam Ahmad berkata: Ilmu itu tidak ada bandingannya apabila niatnya benar. Para muridnya bertanya: Bagaimanakah yang demikian itu? Beliau menjawab: ia berniat menghilangkan kebodohan dari dirinya dan dari orang lain.

3. Berniat dalam menuntut ilmu untuk membela syari'at

4. Lapang dada dalam menerima perbedaan pendapat
Apabila ada perbedaan pendapat, hendaknya penuntut ilmu menerima perbedaan itu dengan lapang dada selama perbedaan itu pada persoalaan ijtihad,

5. Mengamalkan ilmu yang telah didapatkan
Termasuk adab yang tepenting bagi para penuntut ilmu adalah mengamalkan ilmu yang telah diperoleh, karena amal adalah buah dari ilmu, baik itu aqidah, ibadah, akhlak maupun muamalah. Karena orang yang telah memiliki ilmu adalah seperti orang memiliki senjata. Ilmu atau senjata (pedang) tidak akan ada gunanya kecuali diamalkan (digunakan).

6. Menghormati para ulama dan memuliakan mereka
Penuntut ilmu harus selalu lapang dada dalam menerima perbedaan pendapat yang terjadi di kalangan ulama. Jangan sampai ia mengumpat atau mencela ulama yang kebetulan keliru di dalam memutuskan suatu masalah. Mengumpat orang biasa saja sudah termasuk dosa besar apalagi kalau orang itu adalah seorang ulama.

7. Mencari kebenaran dan sabar
Termasuk adab yang paling penting bagi kita sebagai seorang penuntut ilmu adalah mencari kebenaran dari ilmu yang telah didapatkan. Mencari kebenaran dari berita berita yang sampai kepada kita yang menjadi sumber hukum. Ketika sampai kepada kita sebuah hadits misalnya, kita harus meneliti lebih dahulu tentang keshahihan hadits tersebut. Kalau sudah kita temukan bukti bahwa hadits itu adalah shahih, kita berusaha lagi mencari makna (pengertian ) dari hadits tersebut.

         Adah selalu lihat buku atau apa jua Ilmu diletakkan di kaki..Masyallah..mana lah nk lekat tau berkat Ilmu tu kalau letakkan kat kaki..adakah Ilmu kita setaraf dengan kaki?..mana nilai Ilmu yang kita pelajari?..kadang2 kita tak sedar,buku kita bawak ke tandas…hmm..fikir2 la wahai teman…jika mau hidup yang berkat..Ilmu harus dijaga dengan baik…Wallahua’lam

Rabu, 19 Januari 2011

Pasrah...

            Tika adah meneruskan hidup adah..tika itu juga adah menipu diri adah...agar lupakan segalanya...adah fikir adah bisa melupakan segalanya..namun,adah tidak bisa meneruskannya..tp kerana dia adah sanggup lupakan segalanya demi keluarga nya yang tercinta..adah harap pengorbanan adah ini memberi kekuatan untuk aku teruskan hidup adah dan berjaya dalam apa yang adah cita-citakan...seringkali adah tersungkur namun adah mampu bangkit kembali..semuanya kerana mak dan abah yang tersayang...cinta adah pada kedua ibubapa adah melebihi segalanya...setiap kali memikirkan mak dengan abah, adah sering menangis..terkenang betapa susahnya mak dengan abah membesar dan mendidik adah..tidak akan adah dapat segalanya..terima kasih mak..abah...terima kasih kerana mendidik diri ini hingga menjadi insan yang berguna dan berilmu...rindunya pada mak dan abah serta adik-adik...rindu sangat..semoga mak dan abah dan adik-adik mendapat rahmat dan perlindunganNya...doa de sentiasa bersama kalian...salam sayang ,rindu peluk dr de...


keluarga yang tercinta...


mak dan adik2 ku..

adik bongsuku...
gelagat adik-adikku...
diri ini...

Rabu, 05 Januari 2011

kasih sayang

    Hari ini adah terdetik tuk mengarang..dah lama tak mengarang...sebuk dengan pengajian..alhamdulillah..ada sedikit ruang untuk adah mengarang..hidup ini ibarat roda..ada waktu kita di atas..ada waktu kita di bawah..ada masa kita ketawa..ada masa kita menangis...namun..itulah lumrah hidup kita didunia..banyak diuji dan diduga...

   Begitu juga dengan kasih...bila kita cakap kita kasih dan sayang kita pada seseorang, adakah kita sedar yang kasih dan sayang kita sepatutnya adalah kerana Allah???..ketika kita diuji dengan cinta kita yang mendalam pada seseorang..sedar kah kita adakah cinta itu kita bawa keranaNya????..kadang-kadang kita leka dengan dunia cinta kita..sampai kita lupa Allah lah yang menganugerahkan rasa cinta tu...adah selalu tanya diri adah..adakah aku cintakan dia kerana Allah???adakah aku kasihkan dia keranaMu ya Allah???..satu ketika ketika adah kehilangan dia..baru adah sedar yang cinta Allah itu lebih indah dari segalanya..smpai saat ini dalam doa adah hanya ada...Ya Allah..aku serahkan cintaku padaMu...aku serahakn kasih sayang,jiwa dan ragaku padaMu...aku hanya ingin cintaMu..ku ingin cintaMu sebelum ku temui cintaku pada manusia..

    Alhamdulillah..setelah adah serahkan cinta adah pada Allah..hati adah tenang..tiada lagi kesedihan kerana cinta manusia...firman Allah yang bermaksud :


  Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga).(3:14)

Katakanlah: “Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu.” Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.(3:31)

   Jadi fkirkan lah wahai temanku...adakah cinta kita itu kerana Allah..bila kita cintakan orang yang kita cintai kerana Allah..kita tidakkan sedih bila kita kehilangan dia sebab kita tahu Allah lebih tahu apa yang terbaik buat kita..bila kita redha apa yang Allah berikan pada kita...kita akan redha dengan apa yang terjadi pada diri kita..

    wahai teman adah...ingatlah...apa pun yang terjadi pada kita..redha lah..itu yang penting..bila kita redha..kita akan tenang..bila kita sedih..serahkan segalanya pada Allah...insyllah..kita kan rasa ketenangan dalam diri kita..pastu kita tawakal..sabarlah...Allah tahu apa yang kita lalui dan rasakan...

Hanya ini je yang adah boleh coretkan buat masa ni...
firman Allah yang bermaksud :

  Yang demikian itu disebabkan karena sesungguhnya mereka mencintai kehidupan di dunia lebih dari akhirat, dan bahwasanya Allah tiada memberi petunjuk kepada kaum yang kafir.(16:107)

Dan ketahuilah olehmu bahwa di kalangan kamu ada Rasulullah. Kalau ia menuruti (kemauan) kamu dalam beberapa urusan benar-benarlah kamu akan mendapat kesusahan tetapi Allah menjadikan kamu cinta kepada keimanan dan menjadikan iman itu indah dalam hatimu serta menjadikan kamu benci kepada kekafiran, kefasikan dan kedurhakaan. Mereka itulah orang-orang yang mengikuti jalan yang lurus,(49:7)

WAALLAHUA'LAM...

cintaku pada anak kecil...