Laman

my blog...


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Selasa, 19 Juni 2012

inspirasi..

hati ingin menulis tapi tidak tahu apa yang ingin di tulis, cmburu lihat hasil penulisan orang lain di blog2..sedangkan blog ku sentiasa bersarang, jarang diupdate...ok la, adah try cari something untuk dicerita ya...

ooo ya...ada satu pengalamn yang ingin adah kongsikan dengan pembaca,..errkkk...adah ada pembaca dan pengikut ke???...huhu..kalu xde grara masalah, eh terkeluar bahasa gayo plk..mksdnye tak de masalah...

baru2 ni tanggal 16hb April 2012, adah bersama 6orang lagi anak msia dan 130 orang anak2 aceh dari IAIN AR-RANIRY telah dihantar untuk mengikuti kuliyah akhir yang wajib pada semua mahasiswa IAIN AR-RANIRY iaitu KPM-PAR (kuliyah pengabdian msyarakat) versis PARTICITORY ACTION RESEARCH.. aduii, berbelit lidah menyebutnye..iaitu pengabdian dan penelitian..kami disana selama 45hri..

sebelum pergi kami, kami telah dibekalkan dengan ilmu2 kpm selama 4hari...dan pada tarikh
16hb April,kami pun berngkat ke tempat yang telah ditetapkan iaitu Bener Meriah, Takengon Aceh tengah..tempat sejuk tuuu...kalu kt msia ibarat die mcm kt Cameron higland dan Genting Highland...tp kalah dua2 kesejukannya,sejuk lagi Bener Meriah,tempat yang tidak tercemar dengan pembangunan2.

berbalik pd cerita td...kami bergerak dr banda aceh sekitar jam 10.00mlm, dan smpai di simpang balek tampat air panas jam 5.45pagi, suasana sejuk dapat dirasai kami mencengkam tubuh dengan kedinginan pagi..kami berhenti untuk solat subuh dan begerak ke kantor bupati jam 7.45pagi..disana ada majlis penyerahan mahasiswa kpm kepada ketua bupati,ketua kecamatan dan para kechik@ketua kampung..seusai program selesai kami dibwa ke kantor kecamatan dimana adah dan 34 rakan diltakkan di kecamatan bener kelipah dan baki diltakkan di kecamtan bandar..

bile sampai je kat kantor kecamatan bener kelipah,mata terpaku melihat pemandangan yang sangat indah...gunung di selubung kabus2 tebal...dingin....udara yang segar, suasana yang riuh dipagi hari..tidak pernah ku lihat pemandangan seindah ini...tika namaku dipanggil beserta 3teman yang lain, rupanya kami dihantar ke desa Nosar Tawar Jaya..kami diperkenalkan dengan pak kcik kami..dibayangan kami, biasanya ketua kampung tu tua2,tpi rupa2nya pak kcik@ktua kampung kami ni muda..nama nya pak Julkifli dan berusia 37thun..muda kan............hehe

kami diarahkan untuk mengikut pak kcik kami ke kampng Nosar, pak kcik kami berseloroh dengan kami...katanya "kg kita tempat yang ada salju(salji), selagi xjmpe salju maknanya tu bukan kampung kita" guraunya sambil ketawa..kami hanya tersenyum dengan celoteh pak kcik kami..dr riaknya die sngat gembira dengan kedatngan kami..

difikiran sy...sy meneliti lingkungn sepanjang perjalanan ke kampung, kondisi jalan yang tidak bagus, ada lubang2 dijalan merumitkan lori membawa kami..krn kampung kami dibukit..kampung paling akhir..kalu disini panggil motor..tp kami bersyukur krn jalannya tidak separah desa yang lain..sepanjang perjalnan, dapat dilihat pemandangan gunung yang kukuh pda tempatnya...indah..sangat indah...kiri dan kanan jalan penuh dengan pohon2 kopi...kebetulan kami dtg adalah musim panen kopi@kopi masak..

gmbar di kantor bupati...ni gunung berapi yang msih aktif..

setelah 20minit perjalnan, kami pun smpai ke kampung kami iaitu NOSAR TAWAR JAYA...nk tahu keadaan disana???..tnggu...bersambung...

Kamis, 15 Maret 2012

Buat Mu Calon Suamiku...

Wahai Bakal  Imamku..
tidakku dambakan seorang pedamping yang sempurna,
cukuplah seorang pedamping yang bisa membimbing dan mendidiku,
tidakku dambakan yang kaya raya,
cukuplah punya tempat berteduh yang sederhana agar boleh kita membina mahligai kasih bersama..
tidakku dambakan seorang pedamping yang kacak,
cukuplah yang punya hati yang bersih dan tulus ikhlas dalam menyayangi dan mengasihiku..
bagiku, aku hanya mendambakan pedamping yang memhami tuntutan agamanya...kehendak syariatnya, tegas dalam membuat keputusan, lembut dalam mendidik, namun sabar dalam menghadapi kerenah kewanitaanku..

Duhai Bakal Teman Hidupku..
aku bukanlah wanita yang sempurna seperti Siti Khadijah maupun Siti Aisyah..
aku hanya wanita biasa yang punya kekurangan dan ketidak kesempurnaan..
aku tidak punya harta maupun rupa, 
yang ku ada hanyalah agama yang telah dibekalkan oleh ibu dan ayahku..
hanya itu yang ku bawa, amanah dari ibu dan ayahku kemana sahaja aku pergi..
walaupn aku berpelajran tinggi, namun ia tidak bermakna ku sempurna dimata lelaki..
ku juga perlukan didikan dan bimbingan darimu...
didiklah diri ini, bimbinglah diri ini agar menjadi mujahidah Islam..
bimbinglah agar diri ini bisa menjadi penemanmu disyurga kelak..
bimbinglah diri ini agar menjadi ibu yang mampu melahirkan mujahid dan mujahidah Islam yang soleh dan solehah...

Wahai Bakal Abi Mujahid-mujahidah kecil..
sewaktu ini ku mempersiapkan diri untuk menjadi pemaisuri di mahligaimu...
agar ku bisa menggalas amanah dan tanggungjwab yang telah diberikan kepadaku..
akan ku cuba yang terbaik, menjadi yang sempurna dimatamu...
ku sntiasa berdoa agar diri ini menjadi wanita solehah buatmu...
menjadi penwar dikala dirimu berduka,
menjadi penyejuk hati dikala dirimu keresahan..
menjadi penenang tika dirimu kegelisahan..
sedaya upaya ku ingin yang terbaik mu...
agar dikau tidak menyesal memperisterikanku...

Duhai Bakal Syahid, pejuang agama Allah yang aku cintai dan sayangi..
Dirimu pernah bertanya kepadaku,
andai suatu ketika paggilan jihad memanggil, adakah diriku mengizinkan dirimu pergi berjihad demi agama yang kita cintai??
saat itu sebak menjengah dihati...titisan airmata jatuh ke pipi
ku tahan dihati...terharu..sayu, semuanya merajai hati..
dengan ikhlas, ku mengiakan dan mengizinkan dirimu pergi untuk berjihad...
demi cintaku, demi Rabbku...ku mngizinkan dirimu pergi untuk menjalankan tnggungjawabmu pada Rabb..
dengan kasih dirimu memberi pesan, jika dirimu pergi jagakan mujahid mujahidah kita...didik mereka dengan didikan agama...didik mereka agar mereka jua menjadi mujahid Islam seperti abi mereka...Insyllah sayang...kan kutunaikan segalanya...demi Rabbku..

Wahai Raja dihatiku...bakal suamiku,penyeri hidupku..
doaku hanya satu, 
ingin mendapatkan redha Allah dan ibu ayah kita...
agar hidup kita bahagia...
semoga apa yang kita rancang dipermudahkan..
semoga Allah menjaga hubungan ini...
jujur...aku mencintaimu kerana Allah...

Nur Kebahagiaan..2012..

tentang hati...

saat ini ku rasakan sesuatu yang meruntun hati...
tatkala ku mnanti, saat itu ku tahu bnyak yang perlu ku tempuh...
bukan mudah untuk mengharunginya...
semakin hari, semakin banyak yang perlu ku tempuhi...
semakin dekat, semakin banyak dugaan dan ujian yang mendatang..
namun ku tahu hanya sabar yang mampu buat ku bertahan..
lidah mudah berkata sabar, tapi..realitinya agak sukar untuk mengahadapinya...
biarlah masa berlalu pergi, ku tahu satu saat nanti kebahgiaan akan datang memelukku..
saat itu titisan airmata jatuh menitis membasahi pipiku...
bukanlah airmata duka, tetapi airmata tanda syukurku pd Rabbku...

Ya Allah..kuatkan hatiku ini...
bantulah aku...
permudahkan urusanku..
sabarkan aku..
teguhkan hatiku..
sungguh..aku sgt memerlukanMu...

Nur Kebahagiaan 2012..

Rabu, 14 Maret 2012

Alhamdulillah..selesai sudaaaa....

            Alhamdulillah..selesai suda program dibawah arahan adah, yang dianjurkan oleh Biro kami iaitu Biro Kesenian dan Sukan 2011/2012..alhamdulillah program Nisa' Games II berjalan dengan baik dan jayanya...tiada lafaz yang bisa lahir dari bibir, xterucap kegembiraan dihati..yang adah mampu hanya syukur atas pertolongan dan bantuan dari Allah...terima kasih buat semua tanzim pelaksana Program Nisa' Games II yang telah bertungkus lumus, berusaha menjayakan program ni..dan tidak lupa kepda semua ahli Muslimat PKPMI-CA yang telah memberi kerjasama membantu kami untuk menjyakan program ni..percubaan pimpinan kali ini adalah mengabungkan 3buah negara dalam satu program...alhmdulllah mendapat sambutan yang baik..semoga pimpinan depan boleh menyatukan 3buah negara ni dan buat program yang besar lbih dri ini...

            banyak yang adah belajar dari program ni, bukan mudah untuk menganjurkan suatu program dan bukan mudah untuk mengendalikannya..banyak persiapan dan persediaan untuk membuat sesuatu program, antaranya persiapan fizikal dan mental..kesabaran sangat diperlukan, tanpa persediaan yang rapi suatu program tidak akan dapat berjalan..selaian dari itu, adah berpendapat bahwa azam dan tekad dihati sangat perlu untuk menjadikan ia kenyataan..alhamdulillah dngan bantuan dari MT BIRO dan PKPMI-CA adah mampu merealisasikan program ni..dan ia bukan hanya di atas kertas semata-mata..

           kesabaran adalah tunggak utama dalam melakukan sebuah program, jangan mengalah..jangan give up..percayakan pada diri anda,yakinlah Allah akan membantu permudahkan urusan anda..jagn menoleh kebelakang..pandang ke depan,harunginya dengan hati yang cekal dan kuat,jgn titis kan airmata diawal perancangan program,jangan mengalah tika diuji dengan pelbagai dugaan..insyllah ia akan menjadi motivasi buat diri anda..insyllah..percayalah Allah bersama anda..

Minggu, 29 Januari 2012

KHAS BUAT SAHABAT--SAHABATKU...

            Entry kali ni adah buat khusus untuk sahabat-sahabat adah yang sudah mendirikan rumah tangga..maaf dipinta kerana tak sempat hadir ke majlis bahagia kalian, doaku adalah mendoakan kebahagiaan korang dunia dan akhirat dan semoga Allah memberi rahmat dan keberkatan buat keluarga yang baru korang bina..nak tunggu majlis aku lambat lagikan..pe2 pun tahniah buat kalian..akhirnya kalian dah ada pedamping dan keluarga yang boleh menjaga korang kan...doakan aku pulak ye...and kt cni aku mempamerkan pic2 nikah korang,maaf la aku curi dan amik senyap2..hehe...

aku mulakan dengan syu..sahabat yang sgt aku sayangi,,,aku xde pic nikah die..aku hanya ada pic tunang die...maaf ye syu..nnt aku cari pic nkah ko ye...


pic ni aku amik time tunang die sebelum aku berangkat ke banda aceh, tunang je aku sempat p,maaf banyak2 ye syu...sekarang pun alhamdulillah syu dah ada anak yang tercinta,penawar hati,cinta hati...ape ek anak die..aku lupe la..huhu...semoga anak tu menjadi anak solehah dan mujahidah ISLAM..dan aku doakan ko dan suami bahagia bersama permata hati..amin..

dan yang ke 2 aku ucapkan tahniah dan BARAKALLAHULAHUMA buat sahabat aku siti syuhada atau dikenali dengan BEAR BERWANG...huhu,.btul ke ape yg aku eja ni bear??..hehe..nikah gak ko kan..suke aku tgk ko dah bahagia,berseri2 aku tengok ko..maafkan aku ye xdapat hadir...


cantik kawan aku ni..sama cantik sama padan...semoga sentiasa bahagia bear..koranglah pasangan yang paling sempoi aku pernah tengok...hehe...semoga ko dapat permata hati cepat2..hehe...penyeri hidup ko ngn suami ko..amin..

dan seterusnya buat sahabatku SITI NURUL BAYA..yang biasa orang paggil baya..waaa geng2 korang ni memang jenis pakat nikah cepat ye..hehe...tahniah baya...maaf ye xdapat dtg...jauh sangat..tapi doaku sntiasa bersama korang...


bagai pinang dibelah dua...sama padan,tersenyum je baya...nampak kebahagiaan diwajah ko..semoga rumahtngga yang dibina kekal hingga ke syurga..amin...

hikhikhik...yang seterusnya SUHANA..yang biasa aku pggil su..su ni pendiam je dlu kat sekolah menengah..hehe..akhirnye nikah dan bahagia dengan suami..maaf su aku xdapat hadir dihari bahgia su..huhu..



simple tapi cantik...suke aku tengok...tahniah su...semoga anak2 su nanti mudah senyum mcm su..dan lembut mcm ibunya...BARAKALLAHULAHUMA..

next...hehe..mcm kt kaunter pertanyaan plakkan..hehe..yang ni aku memang xdapat jemputan sebab lost contact..tau2 die nak kwen dah..huhu....tapi aku msih ingat orangnye..walaupun sek sme2 jap je...NOR HAYATI.. eh betul ke.. hehe..sori yati kalu salah eja.. hehe.. dah xingt.. tahniah yati... BARAKALLAHULAHUMA..


anteknye..(nada dak kcik yang kagum)..manis...semoga yati dan suami bahagia dan menjadikan keluarga yati sebagai tongak kelahiran mujahid dan mujahidah ISLAM sekaligus sebagai jundullah...amin...:-)

hmm..dan last buat sahabatku di ulu dong..manis dan murah senyuman...NUR HIDAYAH..yang kami biasa panggil dayah..nikah dengan kwan aku satu kolej dulu...FIRDAUS..atau daus..tahniah dan barakallahulahuma..dua2 adalah sahabt aku..semoga bahagia selalu..


cantik dayah..tahniah sekali lagi..semoga k0rang bahagia dan sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang Allah..lahirkan anak2 yang soleh dan solehah...amin..

adeh...masih ramai lagi yang aku xdapat nak tuliskan dalam entri ni..setakat yang ada je..yang xde aku akan cube cari dan mntax kat kawan2 pic2 korang...aku ada advise buat korang..dalam Islam kn kata ADDINNU NASIHAH..agama adalah nasihat..bukan kerana aku ni xpernah buat salah..tapi same2 untuk peringatan..nanti aku nikah korang kene nasihatkan aku tau..sbb korang lebih berpengalaman..hehe..

buat si isteri..

jadilah penawar hati suamimu,
penyembuh luka, penawar duka..
jangan kau tagihkan kesetiaan..
karena dia bukan milikmu selamanya..
dia adalah milik penciptamu dan dia adalah sebahagian tentera Allah..

duhai isteri,
taatilah suamimu selepas kau taati Allah dan Rasulmu..
jadilah isteri yang membahagiakan suamimu,
jdilah isteri yang solehah...
janganlah membawa dia ke api neraka..

duhai Isteri,
jagalah pakaianmu..
jagalah auratmu..
tutupilah tubuhmu..dari dilihat lelaki ajnabi..
jangan kau balut auratmu..tapi tutupi dengan sempurna seperti yang dituntut dalam AL-Quran dan Sunnah Rasulmu,
Jagalah maruahmu,dan juga maruah suamimu...
jadikanlah dirimu sebagai cermin buat permata hati kalian berdua..

duhai isteri,
sangat besar perananmu,
jangan engaku memisahkan hubungan antara ibu dan anak,
iaitu suami dan ibunya..
besar dosanya..karena suamimu perlu berbakti kepada kedua orangtuanya hingga akhir hayatnya,
hormatilah ibu dan ayah keduamu(mertua) karena mereka adalah ibu dan ayah selepas ibu dan ayah kandungmu..
jalanilah tanggungjwab sebaik mungkin,..

duhai isteri,
ingatlah,seorang wanita mudah memasuki syurga 
dan mudah memasuki neraka..pilih lah..pilihan ada ditanganmu..

huhu...tu je la nasihat aku buat korang..insyllah pas ni ada lak entri buat aju,suha, anum..hehe..trima ksih kwan2..nanti nikah aku jangan xdatang plak..huhu..jangan boikot tau!!..xbaikk..hehe..

Khas dari aku,
NURUL SA'ADAH..
12.41 tgah  hari..
Banda Aceh,Indonesia..

Jumat, 13 Januari 2012

selesai suda...

            alhamdulillah...selesai suda kuliyah ku di aceh,..sekarang hanya tumpu pada skripsi dan kpm,insyllah pengajianku akan tamat pada bulan 7 ni, setelah penat bertungkus lumus selama 6thun untuk mendapatkan ijzah,akhirnya akan tercapai pada bulan 7 ni..perancangan demi perancangan yang aku susun untuk aku mudah melakukan aktiviti...perancangan untuk masa depanku, iaitu perancngan dua bulan kedepan, 4 bulan kedepan, 6 bulan kedepan, dan untuk tahun depan...dan perncangan untuk persatuan..program dibawah biro sukan yang ku susun untuk ahli PKPMI-CA...akan ku buat sbaik mungkin..akan ku laksanakan dengan jayanya seperti apa yangku rancangkan..

               tak sabar untuk menamatkan pengajianku..sudah sampai masanya aku berbakti pada kedua ibubapaku, membantu mak dan abah untuk penampung pengajian adik-adik yang lain yang masih dan baru menuntut di universiti...ikut hati mau melanjutkan lagi pengajianku diperingkat master...tp tanggungjawab pada keluarga perlu ku utamakan dahulu...abah perlukan aku untuk membantunya..sebab aku yang paling besar dan belum menikah...selagi aku belum jadi mlik org,aku perlu membantu keluargaku...tapi sekalipun sudah menjadi milik orang,keluargaku menjadi number dua setelah suamiku...

                   uh!!!.. bile sebut tentang nikah ni,hati nak nikah cepat..hahaha... but keadaan belum mengizinkan ..huhu... sadis..insyllah akan ku cube membawa diriku ke pintu gerbang perkahwinan..hehe..kwn2 doakan ye...semoga segala perancanganku dipermudahkan Allah..amin..