Laman

my blog...


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Selasa, 19 Juni 2012

inspirasi..

hati ingin menulis tapi tidak tahu apa yang ingin di tulis, cmburu lihat hasil penulisan orang lain di blog2..sedangkan blog ku sentiasa bersarang, jarang diupdate...ok la, adah try cari something untuk dicerita ya...

ooo ya...ada satu pengalamn yang ingin adah kongsikan dengan pembaca,..errkkk...adah ada pembaca dan pengikut ke???...huhu..kalu xde grara masalah, eh terkeluar bahasa gayo plk..mksdnye tak de masalah...

baru2 ni tanggal 16hb April 2012, adah bersama 6orang lagi anak msia dan 130 orang anak2 aceh dari IAIN AR-RANIRY telah dihantar untuk mengikuti kuliyah akhir yang wajib pada semua mahasiswa IAIN AR-RANIRY iaitu KPM-PAR (kuliyah pengabdian msyarakat) versis PARTICITORY ACTION RESEARCH.. aduii, berbelit lidah menyebutnye..iaitu pengabdian dan penelitian..kami disana selama 45hri..

sebelum pergi kami, kami telah dibekalkan dengan ilmu2 kpm selama 4hari...dan pada tarikh
16hb April,kami pun berngkat ke tempat yang telah ditetapkan iaitu Bener Meriah, Takengon Aceh tengah..tempat sejuk tuuu...kalu kt msia ibarat die mcm kt Cameron higland dan Genting Highland...tp kalah dua2 kesejukannya,sejuk lagi Bener Meriah,tempat yang tidak tercemar dengan pembangunan2.

berbalik pd cerita td...kami bergerak dr banda aceh sekitar jam 10.00mlm, dan smpai di simpang balek tampat air panas jam 5.45pagi, suasana sejuk dapat dirasai kami mencengkam tubuh dengan kedinginan pagi..kami berhenti untuk solat subuh dan begerak ke kantor bupati jam 7.45pagi..disana ada majlis penyerahan mahasiswa kpm kepada ketua bupati,ketua kecamatan dan para kechik@ketua kampung..seusai program selesai kami dibwa ke kantor kecamatan dimana adah dan 34 rakan diltakkan di kecamatan bener kelipah dan baki diltakkan di kecamtan bandar..

bile sampai je kat kantor kecamatan bener kelipah,mata terpaku melihat pemandangan yang sangat indah...gunung di selubung kabus2 tebal...dingin....udara yang segar, suasana yang riuh dipagi hari..tidak pernah ku lihat pemandangan seindah ini...tika namaku dipanggil beserta 3teman yang lain, rupanya kami dihantar ke desa Nosar Tawar Jaya..kami diperkenalkan dengan pak kcik kami..dibayangan kami, biasanya ketua kampung tu tua2,tpi rupa2nya pak kcik@ktua kampung kami ni muda..nama nya pak Julkifli dan berusia 37thun..muda kan............hehe

kami diarahkan untuk mengikut pak kcik kami ke kampng Nosar, pak kcik kami berseloroh dengan kami...katanya "kg kita tempat yang ada salju(salji), selagi xjmpe salju maknanya tu bukan kampung kita" guraunya sambil ketawa..kami hanya tersenyum dengan celoteh pak kcik kami..dr riaknya die sngat gembira dengan kedatngan kami..

difikiran sy...sy meneliti lingkungn sepanjang perjalanan ke kampung, kondisi jalan yang tidak bagus, ada lubang2 dijalan merumitkan lori membawa kami..krn kampung kami dibukit..kampung paling akhir..kalu disini panggil motor..tp kami bersyukur krn jalannya tidak separah desa yang lain..sepanjang perjalnan, dapat dilihat pemandangan gunung yang kukuh pda tempatnya...indah..sangat indah...kiri dan kanan jalan penuh dengan pohon2 kopi...kebetulan kami dtg adalah musim panen kopi@kopi masak..

gmbar di kantor bupati...ni gunung berapi yang msih aktif..

setelah 20minit perjalnan, kami pun smpai ke kampung kami iaitu NOSAR TAWAR JAYA...nk tahu keadaan disana???..tnggu...bersambung...

Tidak ada komentar:

Posting Komentar